Speldatabas


Vad hjälper och vad stjälper? Ett spel om fattigdomsbekämpning

Vad hjälper och vad stjälper?

>Ladda hem

Vad hjälper och vad stjälper? ställer deltagarna inför ett antal olika vardagsdilemman kopplat till fattigdomsbekämpning. De ska i grupp ta ställning till om agerande i dilemmat ”hjälper” eller ”stjälper” eller om det är till ”ingen nytta”. Man kan sedan gå vidare och  diskutera  i större grupp.
 
Syfte
Övningen syftar till att medvetandegöra deltagarna kring hur deras egna beslut i tillvaron kan påverka andra människor, främst i fattiga länder. Syftet är också att påverka deltagarnas handlande då de själva ställs inför liknande situationer som beskrivs i övningen.

Sigma Ett spel om bistånd

Sigma

>Ladda hem

Denna övning är tänkt som en ingång till fortsatt diskussion om hur Sidas arbete och svensk biståndspolitik fungerar. Spelet går ut på att eleverna skall rangordna ett antal fiktiva länder utifrån vilket land de anser har stört behov av bistånd.

Syfte

  • Diskutera och reflektera kring vad bistånd är, vad för anledningar som finns att ge bistånd och hur detta görs idag i Sverige.
  • Skapa ingång till mer ingående arbete om utlandshjälp, insatser och bistånd för att hjälpa länder med fattig och utsatt befolkning.

Kris En simulering om utveckling och demokrati

Kris

>Ladda hem

KRIS är en simulering om ett utvecklingsland som just blivit självständigt. Deltagarna får tillsammans rollen som landets regering, som under sitt första år måste ta ställning till en rad svåra problem. Målet är att stärka landets ekonomi, men också att behålla politisk popularitet för att inte förlora regeringsmakten. 
Simuleringen tar en och en halv timme att genomföra men kan förkortas till en timme.
Antal deltagare: 10-30
Syfte
Spelet syftar till att öka förståelsen för sambandet mellan ekonomi och politik i demokratiska stater, och för utvecklingsfrågor i allmänhet.

Kosto Ett spel om konsumtion och hållbar utveckling

Kosto

>Ladda hem

Kosto är ett värderingsspel som handlar om hållbar konsumtion. Spelet visar hur miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet påverkas av de tillverkningsmetoder som används för varor vi köper i affären idag.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Spelets syfte är att få deltagarna att reflektera över de dolda kostnaderna bakom dagens konsumtionssamhälle. De kostnader som inte finns på prislappen, utan som betalas i form av förstörd miljö, ekonomisk kortsiktighet och mänskligt lidande.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Handelsspelet Ett spel om handelsvillkor

Handelsspelet

>Ladda hem

Den här simuleringen är tänkt att hjälpa deltagarna att lättare kunna förstå hur handel kan påverka ett lands välstånd. Vår planet är delad; de industrialiserade länderna i norr såsom Nordamerika, Europa eller Japan har en mycket högre levnadsstandard än länderna i Latinamerika, Afrika eller Asien. De finns många sätt att förklara den här skillnaden, men det är uppenbart att klyftan mellan rik och fattig uppehålls och t o m vidgas av ett världshandelssystem som hjälper de starka, välorganiserade länderna hellre än de fattigare.
Den här simuleringen försöker visa hur handel faktiskt fungerar: vem som vinner och vem som förlorar.
Simuleringen är lämplig för en grupp med mellan 15 och 30 deltagare.
Simuleringen lämpar sig särskilt väl för grupper som arbetar med handelsfrågor, ekonomi och internationella frågor i ämnen och teman såsom juridik, geografi, psykologi och internationella relationer.

Syfte

  • Uppleva och reflektera kring resursers betydelse i globala fattigdomsfrågor
  • Reflektion kring vilka handelshinder som skapas i och med ojämlikt fördelare resurser och inflytande i politik
  • Reflektion kring hur resursknapphet, ojämlikhet och bristande inflytande påverkar människors motivation och vilja till samarbete.

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.pedagogisktcentrum.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Ett litet steg ett spel om klimatfrågan från olika perspektiv

Ett litet steg

>Ladda hem

Detta enkla spel syftar till att belysa klimatfrågan individorienterat och hur olika delar av världen kan påverka/påverkar klimatet.
Syfte

  • Träna på att se klimatfrågan ur olika perspektiv
  • Diskutera hur olika personer kan göra skillnad och påverka olika mycket
  • Diskutera vem som har mest ansvar för att minska utsläppen

Ekosteg Ett enkelt spel om energi och klimat

Ekosteg

>Ladda hem

Spelet syftar till att tydligt gestalta hur vi använder energiresurser, vilka problem som finns med resursförbrukning samt att visa på fördelen med förnyelsebar energi. Spelet är utformat på ett mycket enkelt sätt som uppmuntrar till diskussion mellan deltagarna och ger en visuell uppfattning om hur förbrukningsnivåerna ser ut. 

Du, jag och klimatfrågan Ett spel om beslutsfattande i klimatfrågan

Du, jag och klimatfrågan

>Ladda hem

Spelet går ut på att eleverna skall rangordna ett antal Simuleringen handlar om de olika nivåer politiska beslut fattas på. Deltagarna får diskutera ett antal politiska frågor och besluta om vilken instans – FN/EU, nationalstaten eller individen – de tycker ska ha ansvar för vad. De får också argumentera för sina val och fundera på möjliga konsekvenser.
Syfte

  • Ökad medvetenhet om klimatfrågan
  • Stimulera engagemang för klimatfrågan hos deltagarna
  • Fundera på vilka politiska frågor som bör avgöras på vilken nivå; individ, nationell, eller internationell
  • Öva sig i aktiva ställningstaganden
  • Utveckla förmåga att se problem från olika perspektiv

 

Sidor