Speldatabas


Vet man bäst? En övning om jämställdhet i fysik

Vet man bäst?

>Ladda hem

I skolans uppdrag ingår att elever skall fostras i en värdegrund som baseras på jämställdhet, jämlikhet och alla människors lika värde. Skolan skall också möjliggöra att varje elev kan uppnå sin potential. Föreställningar hos eleven om vad flickor och pojkar är bra eller dåliga på kan vara ett stort hinder för att uppnå dessa mål.
Forskning visar att flickor är mindre intresserade av fysik än andra naturvetenskapliga ämnen, trots att områdena på flera ställen överlappar varandra vad gäller kunskaper och förmågor. Flickor uppvisar i studien Fysik, lärande samtal och genus (Karin § , 2009) en attityd att de saknar kunskaper och kompetens i ämnet.
Denna övning har tagits fram som en del i Skolverkets arbete för en jämställd skola, och syftet är att hjälpa elever att på egen hand reflektera kring sina föreställningar om den egna och andras förmågor, grundat i genus.

Detta är en uppdaterad, omarbetad version av originalet från 2010.

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

The commune Ett spel om inflytande

The commune

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from the International Programme Office for Education and Training and the EU Information Centre. The first version of the game was written 2006, translated for the first time to English in 2009, reworked 2010, 2012 and translated again 2014 – version 5.0 Eng.
The game is about a commune where different people live together, and have to make decisions about things like smoking, warming, economy, privacy and shared resources. The commune setting is an analogue for the EU union. After playing the game, the events of the game can be used to discuss the EU union from different perspectives. The teacher can decide what issues are to be solved within the commune during the course of the game. 

Rörande normer Ett spel om normer och jämlikhet

Rörande normer

>Ladda hem

Rörande normer är ett enkelt rollspel som behandlar den sociala normen och vilka hinder respektive möjligheter den ger.
Spelet utgår från de sju diskrimineringsgrunderna. I spelet tilldelas alla elever varsin roll, vilka i olika utsträckning uppfyller definitionen av diskrimineringsgrunderna. Utifrån sin
roll ska deltagarna ta ställning till olika påståenden genom att förflytta sig framåt eller bakåt. Påståendena berör hinder och möjligheter som kan utspelas i vardagen, och spelet visar på ett illustrativt sätt hur människor har olika förutsättningar i vårt samhälle. Rörande normer öppnar därmed upp för en diskussion kring vad det innebär att befinna sig inom normen och vad det kan innebära att befinna sig utanför den.

Om Toddor
Tolerans och demokrati mot diskriminering och rasism! – en metodbox behandlar antidemokratiska attityder och värderingar bland elever på högstadie- och gymnasienivå. Boxen tar sin utgångspunkt i FN:s konvention om barnets rättigheter och primärt i artikel 2 – Alla barn har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.

Metodboxen har utvecklats av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Brottsförebyggande rådet och i samverkan med Livsstilsenheten i Kungsbacka kommun och Ungdom mot Rasism.

Bakgrunden till metodboxen är att pedagoger i Kungsbacka kommun efterlyst metoder och verktyg för att bemöta främlingsfientlighet och intolerans. Förhoppningen med metodboxens material är att förebygga hatbrott och våld som utgår från diskriminering gällande etnisk

bakgrund, samt öka toleransen och förståelsen för varandra i samhället.

Detta är en introduktion till spelen i metodboxen samt tips på fortsatt arbete med böcker, filmer och andra spel på samma tema.

 

Rent spel Ett spel om konsumenttjänstlagen

Rent spel

>Ladda hem

Läs mer om spelet och beställ det på här. Rent Spel är ett spel om konsumenttjänstlagen som är framtaget av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Göteborgs Stads konsument- och medborgarservice.

Beskrivning:

Frågan om konsumenträtt är sällan ett prioriterat ämne på yrkesutbildningar med inriktning bygg, hantverk och entreprenad. Det kan även vara ett känsligt eller svårt ämne att ta upp i en bransch där säljarens marknad råder och konsumentperspektivet inte alltid står i första rummet. För att lyfta frågan om konsumenträtt och värderingsfrågor i kontakt med kunder, har Rent Spel tagits fram. De huvudsakliga målen med spelet är att:

  • Öka förståelsen för kundens situation gentemot säljaren.
  • Förstå problematiken med att inte använda skriftliga avtal.
  • Visa på de risker och problem som uppstår vid "svartarbete".
  • Ge ökad kunskap om konsumenttjänstlagen.

Spelet spelas av fyra spelare eller lag. Vi rekommenderar lag om två till tre personer. Är gruppen större än tolv personer går det använda två spel istället. Målet är att bli av med så många poäng som möjligt genom att renovera hela sitt hus. Det finns 6 rum i huset, varav 1 är ett kök (3 poäng), 1 är ett badrum (2 poäng) och 4 är vanliga rum (1 poäng vardera). Har en eller flera spelare lika få eller inga poäng kvar i slutet vinner den som har mest pengar kvar.
Tidsåtgång: Ca 60 minuter, inklusive efterdiskussion.
Antal deltagare: 4 – 28 personer.
Målgrupp: Elever på yrkesinriktade gymnasie- och vuxenutbildningar

Positive A game about HIV in a work environment

Positive

>Ladda hem

Purpose

  • To improve students’ understanding of HIV and Aids.
  • To encourage students to re-consider their attitudes towards people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the employment rights of people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the role of trade unions in relation to people with HIV/Aids.

Kris En simulering om utveckling och demokrati

Kris

>Ladda hem

KRIS är en simulering om ett utvecklingsland som just blivit självständigt. Deltagarna får tillsammans rollen som landets regering, som under sitt första år måste ta ställning till en rad svåra problem. Målet är att stärka landets ekonomi, men också att behålla politisk popularitet för att inte förlora regeringsmakten. 
Simuleringen tar en och en halv timme att genomföra men kan förkortas till en timme.
Antal deltagare: 10-30
Syfte
Spelet syftar till att öka förståelsen för sambandet mellan ekonomi och politik i demokratiska stater, och för utvecklingsfrågor i allmänhet.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

I skuggan av ett krig - Kazor Ett spel om försoning och historiebruk

I skuggan av ett krig - Kazor

>Ladda hem

I skuggan av ett krig – Kazor är ett spel där eleverna delas in i två grupper som gestaltar folken, atarerna och ireberna. Eleverna får uppleva upptrappning och krigshets från de folk som de representerar i landet Kishestan.
Spelet är en spegling av I skuggan av ett krig – Iriaz, men vänder på förhållandena offer och förövare. Spelen skiljer sig även åt metodmässigt. Båda spelen behandlar samma fiktiva konflikt. Kazor handlar mer om att skapa tankar vad som händer i ett land efter ett krig i form av försoningsprocess.
Spelet är en del av projektet Den Livsfarliga Historien och del tre i en serie om tre spel på temana Nationalism, Historiebruk och Försoning.

Copyright
Spelet är framtaget på uppdrag av Forum för Levande Historia och får användas fritt.
Läs mer om Forum för Levande Historia på www.levandehistoria.se

I skuggan av ett krig - Iriaz Ett spel om försoning efter ett krig

I skuggan av ett krig - Iriaz

>Ladda hem

I skuggan av ett krig – Iriaz är ett spel där eleverna i mindre grupper får spela olika roller som tolkar händelserna i ett inbördeskrig mellan två folk i det fiktiva landet Kishestan.
Spelet handlar om hur rollerna utifrån sin bakgrund och syn på historien tolkar händelserna olika. Spelet ger ett underlag för en diskussion kring försoning och förlåtelse. Innehållet i spelet är helt fiktivt även om viss inspiration är hämtade ur verkliga händelser.
Spelet är en del av projektet Den Livsfarliga Historien och del två i en serie om tre spel på temana Nationalism, Historiebruk och Försoning.

Copyright
Spelet är framtaget på uppdrag av Forum för Levande Historia och får användas fritt.
Läs mer om Forum för Levande Historia på www.levandehistoria.se

Sidor